bane
bøger

 

Nyheder

Katalog

Om forlaget

Presse-
meddelelser

Kontakt

Forside

Service

 

 

NYHEDER 2023

Gearkasseknas og dieselos
Tog med forbrændingsmotor gennem 100 år

Af John Poulsen, 200 sider, ca. 475 illustrationer (mange i farver)
Bogen er udkommet tidligt i marts
2023

I 1922 kom de første motorvogne i daglig drift på danske jernbaner, og nu 100 år senere er forbrændings-motordrevet jernbanemateriel bl.a. af klimamæssige grunde under udfasning. Gennem 4-5 årtier var det først og fremmest dansk industri, som stod for udviklingen og ofte var længere fremme end udenlandske fabrikker. Denne nye bog skildrer de store linjer og afgørende tekniske tendenser i 100 års udvikling - ledsaget af orienterende grafik og masser af illustrationer.

De første motorvogne kom for alvor i drift i Danmark i 1922 på de økonomisk trængte Haderslev Amts Jernbaner. Kulprisernes himmelflugt hjalp indførelsen af forbrændingsmotordrevne motorvogne og lokomotiver på vej. Allerede ved udgangen af 1930 kørte de danske privatbaner 46 % af togene med motortrækkraft, og fra begyndelsen af 1950'erne var den hér stort set enerådende.

Ved DSB, hvor der kørte mange store og tunge tog, gik det langsommere, men med lyntogene brød motortrækkraften i 1935 igennem på hovedstrækningerne. Fra midt i 1950erne spillede dampen ved DSB en mindre rolle end motortrækkraften - godt hjulpet på vej af de nye MY-lokomotiver med amerikanske dieselmotorer - og små 15 år senere var motordriften enerådende på de danske jernbaner udenfor S-banen. 

Den første elektrificerede fjernbanestrækning åbnede i 1984, men gennem mange år foregik elektrificeringen uhyre langsomt, og først fra midt i 1990'erne skete der for alvor en reduktion af kørslen med diesellokomotiver. På det sekundære banenet og lokalbanerne er motortogsæt fortsat næsten enerådende, men de første batteritog er i ordre.   

 

Seneste bognyheder

Med toget gennem tresserne 

 

Nordbanen